Datum: 13.04.2021

SV zaden Nederland is op de professionele markt aanwezig met zijn bestaande dealerstructuur. Deze activiteiten blijven gescheiden van de consumentenactiviteiten. De professionele markt vraagt meer om kennis in de vorm van uitgebreide adviezen, waarbij het vaak gaat om grote orders. De webshop zal doorgaans kleinere bestellingen afhandelen. Het merk waaronder de consument wordt bediend, is NatureGrass. Deze merknaam wordt door DSV al sinds 2018 gebruikt in Denemarken; Nederland is de volgende stap.

Klimaatverandering

Steven Wiersema, sales- en productiemanager recreatiegrassen bij DSV zaden Nederland: 'Door de klimaatverandering heeft Nederland te maken met extremer weer dan vroeger, wat te zien is aan wateroverlast en hittestress. In dorpen en landelijke gebieden heeft bijna iedereen wel een relatief grote tuin met een groene inrichting. Vooral in versteende verstedelijkte gebieden zien we de gevolgen van zowel hittestress als wateroverlast. Stenen zorgen ervoor dat het gebied extra wordt opgewarmd tijdens warme, droge periodes. Bij piekbuien kunnen de rioolstelsels de grote hoeveelheid hemelwater niet goed verwerken. Het gevolg: kolken die overstromen en straten die blank staan. Op plaatsen die niet versteend zijn, wordt het hemelwater direct doorgelaten naar de ondergrond. Daarom is het zaak om de verstening te doorbreken, vooral in stedelijk gebied.'

Wat kunnen particulieren doen?

Bij de aanleg of renovatie van woonwijken nemen overheden steeds vaker klimaatadaptiemaatregelen door water te leiden naar verzamelpunten, zoals wadi's. Hier kan het regenwater in een rustig tempo naar de ondergrond zakken. 'Maar ook in de voor- en achtertuinen van particulieren valt een grote slag te slaan', aldus Wiersema. 'Ook al heeft het gros van de bewoners in stedelijk gebied een tuin kleiner dan 50 m2.' Uit onderzoek is gebleken dat er in Nederland circa vijf miljoen tuinen zijn, met een totaal areaal dat ongeveer gelijk is aan de helft van het oppervlak van het IJsselmeer. Het oppervlak aan tuinen in stedelijk Nederland bedraagt circa 56.000 hectare (Bodem, 2016). Dat is potentieel een groot oppervlak dat water direct zou kunnen doorlaten naar de ondergrond. Maar de tuinen raken de afgelopen decennia steeds meer versteend (Kullberg, 2016); het aandeel groen bedraagt zo'n 40 procent en het aandeel grijs 60 procent. Wiersema: 'Een deel van de oplossing voor wateroverlast is het doorbreken van de stedelijke verstening in particuliere voor- en achtertuinen. Dat kan op verschillende manieren: regenwater afkoppelen en naar een wadi of een regenton leiden, halfverharding of grind in de tuin aanleggen, beplantingszones creëren of gazon aanleggen. Wij hopen met een divers assortiment de consument enthousiast te maken voor een mooie groene en tegelijkertijd klimaatbestendige tuin.'

Assortiment

Het assortiment NatureGrass-producten is klein, maar wel volledig afgedekt voor de consumentenmarkt. Voor gazons zijn er een biologisch gazonmengsel, een speelgazonmengsel en een schaduwgazonmengsel. Voor hobbyboeren en paardenhouders is er een paardenmengsel, gebaseerd op het bestaande DSV VitaHorse GrassBalance. Daarnaast omvat NatureGrass een bloemen- en een bijenmengsel. 'De doelgroep bestaat uit consumenten die thuis een gazon aanleggen, maar ook uit boeren die kleinschalig en hobbymatig met gras bezig zijn', legt Wiersema uit.

Duurzaamheid en biodiversiteit

'De NatureGrass-producten zijn sterk op het gebied van duurzaamheid en biodiversiteit. Daarnaast zorgt een gazon op zich ook al voor meer duurzaamheid en biodiversiteit in een ecosysteem. Eko Gazon is het eerste 100 procent biologisch geteelde graszaad voor gazon: het is geteeld zonder chemie en kunstmest. Zowel met het bloemenmengsel als met het bijen-/vlindermengsel kunnen consumenten de biodiversiteit in hun tuin vergroten. Een grotere soortenrijkdom zorgt voor een krachtiger ecosysteem, dat beter met nieuwe en extreme omstandigheden kan dealen.' De verpakkingslijn is ook duurzaam. De doosjes zijn van gerecycled materiaal met 40 procent grasvezels. Het papier wordt geproduceerd in een energiebesparend proces. Er wordt minder dan 2 liter water per ton verbruikt, in vergelijking met meer dan 1000 liter water per ton bij gewone papierproductie. Verder is het hele proces volledig vrij van chemicaliën.'

Kennisdeling met consument

De webshop fungeert tevens als kennisbank. Wiersema: 'We willen onderwerpen uitdiepen en informatie delen met de consument. Eenmaal in de zoveel weken posten we een blog over een bepaald thema, bijvoorbeeld gerelateerd aan het seizoen of aan de werkzaamheden die op dat moment aan het gazon moeten gebeuren. Deze blogs worden ook op onze socialemediakanalen gepost. De meest recente blog gaat over inzaaien: hoe zorg je voor een goede ondergrond en hoe en wanneer zaai je? Naast begeleiding bieden we hulp aan in de vorm van een FAQ-pagina, maar mensen kunnen ook vragen stellen per mail of via het contactformulier. Mogelijk breiden we nog uit met een chatservice.'

www.naturegrass.nl